Sep 4 / Lina Jankauskienė

VEDANTYS IR ATSILIEKANTYS RODIKLIAI

DALINASI LINA JANKAUSKIENĖ
2024-09-05

Jeigu galėčiau duoti tik vieną patarimą apie rodiklius, jis būtų: GERAI SKIRKITE VEDANČIUS IR ATSILIEKANČIUS RODIKLIUS. Tuomet ir visa kita "į stalčiukus susidėlios" daug lengviau.
Kas mane stebina, kad vis dar labai didelė dalis vadovų apie tokius nežino, arba iki galo jų neskiria. Ir dėl to praktinis darbas su rodikliais susikomplikuoja, priveliame įvairiausių keistenybių, o tuomet jau ir rodikliai atrodo nebe tokie prasmingi.
  • ATSILIEKANTYS RODIKLIAI (lagging indicators). Tai pasekmių, rezultatų rodikliai. Jie labai tinka fomuluoti tikslus (organizacijos, padalinio, darbuotojų). Mums labai rūpi, kad juos įgyvendintume. Pagal juos dažniausiai atsiskaitome (steigėjui, valdybai, visuomenei, savo vadovui ir pan.). Dažniausiai atsiliekantys rodikliai yra daug stabilesni (gali ir daugelį metų būti tie patys, keičiant tik siektiną reikšmę).
  • VEDANTYS RODIKLIAI (leading indicators). Tai progreso, pastangų, priežastiniai rodikliai. Tai, ką jie matuoja, dar nėra rezultatai (geriausiu atveju - tarpiniai rezultatai). Bet tai puikus būdas monitoringo sistemai kurti. Kai vedantys rodikliai yra "raudoni" (neįgyvendinti) - mes gauname signalą, kur yra problemos arba reikia skirti daugiau dėmesio. Todėl jie turi būti tokie, kad galėtų "signalizuoti". Paprastai vedantys rodikliai aktualūs tik komandos, proceso lygmenyje, pagal juos "jaučiame komandos pulsą", bet neatsiskaitome vadovams, valdybai ir kt. Teisingai sukonstruoti, vedantys rodikliai turėtų parodyti, kodėl stringame, siekdami savo tikslų, ir kur yra gerinimo galimybės. Vedantys rodikliai yra daug dinamiškesni (gali tapti nebeprasmingi po pusmečio ar metų, pavyzdžiui, kai įgyvendinome proceso pokyčius ir problemą panaikinome). 
PAVYZDŽIAI:

Atsiliekantis rodiklis: projektų įvykdymas laiku >85%
Vedantis rodiklis: projektų etapų/užduočių vykdymas laiku, x proc. 

Atsiliekantis rodiklis: pardavimo pajamos (mėn.), X M EUR
Vedantis rodiklis: klientams užsiųstų pasiūlymų, vnt. 
Vedantis rodiklis: laimėtų pasiūlymų dalis, x proc.

Atsiliekantis rodiklis: klientų užklausos, išspręstos laiku, >95%
Vedantis rodiklis: kiek atvirų užklausų tenka vienam specialistui, vnt. 
Vedantis rodiklis: kiek užklausų pradedama spręsti per pirmas 5 d.d., x proc.

Atsiliekantis rodiklis: viešųjų pirkimų įvykdymas laiku (sutarčių pasirašymas pagal vieš.pirkimų planą), x proc. 
Vedantis rodiklis:  viešųjų pirkimų inicijavimas laiku (inicijavimo dokumentų parengimas laiku), x proc. 


Praktikoje, suprantant šiuos skirtumus, turėtų būti daug aiškiau, kodėl kai kurie rodikliai atrodo per paprasti būti tiksų rodikliais, ir kodėl monitoringo rodikliai, kai jie yra "visada žali", mums atrodo nenaudingi (greičiausiai taip ir yra). 

Jeigu kyla klausimas, nuo kurių rodiklių pradėti, atsakymas - nuo atsiliekančių. Tačiau po to juos prasminga papildyti vedančiais rodikliais.