Dalinasi Aistė Jurkuvienė
2025-02-18
Kokybės vadybos ir Lean integracija: kodėl verta apie tai kalbėti?
Kokybės vadybos ir Lean integracija: kodėl verta apie tai kalbėti?
Pastaruoju metu daug dėmesio skiriama procesų efektyvinimui, automatizavimui, robotizavimui. Tai suprantama – organizacijos ieško būdų, kaip optimizuoti veiklą, dirbti greičiau ir pigiau. Tačiau gaila, kad šioje skubėjimo kultūroje į antrą planą neretai nustumiama kokybės vadybos sistema (KVS) ir Lean – nuolatinio tobulėjimo kultūra. O būtent tai yra įmonių sėkmės pagrindas, nes abi šios sistemos orientuotos į klientą bei veiklos efektyvumą.
Deja, bet daugelis organizacijų KVS turi tik formaliai, dėl sertifikato, o Lean - kaip atskirą sistemą, kaip dar vieną bandymą efektyvumui padidinti. Tačiau iš tiesų abi šios praktikos gali ženkliai prisidėti prie organizacijos rezultatų, ypač, jeigu jos abi tinkamai susietos.
Hoshin Kanri – strateginis valdymas KVS ir Lean integracijai
Vienas iš pagrindinių būdų tai pasiekti – pasitelkti strateginio valdymo metodą Hoshin Kanri, kuris padeda organizacijoms nustatyti ir įgyvendinti ilgalaikius tikslus. Šis metodas leidžia struktūrizuotai įvertinti vidinius organizacijos veiksnius, aplinkos įtaką, bei sukurti aiškią strateginę kryptį, o tai atliepai standarto reikalavimą organizacijos ir konteksto supratimui. Hoshin Kanri akcentuoja vadovybės lyderystę ir įsipareigojimą (ko taip pat reikalauja standartas), užtikrina aiškų tikslų formulavimą, vizualizavimą ir reguliarius peržiūros mechanizmus, leidžiančius efektyviai planuoti bei vykdyti strateginius tikslus.
Asaichi – rytinių susirinkimų metodas ir jo nauda
Kita svarbi praktika, turinti ypač stiprią sąsają su kokybės vadybos sistema, yra Asaichi – rytinių susirinkimų metodas. Tai kasdienio kokybės valdymo pagrindas, leidžiantis operatyviai aptarti pagrindinius rodiklius, problemas ir veiksmus jų sprendimui. Jie skatina greitą problemų identifikavimą ir sprendimą, o tai leidžia greitai reaguoti į neatitikimus ir užtikrinti, kad problemos būtų sprendžiamos dar prieš jų eskalaciją. Asaichi užtikrina aiškią komunikaciją tarp skirtingų skyrių ir komandų, padeda išlaikyti skaidrumą bei bendradarbiavimą, o tai taip pat vienas iš standarto reikalavimų-nustatyti komunikavimą ir apibrėžti apie ką, su kuo ir kada komunikuoti. Be to, Asaichi metodas leidžia sistemingai vertinti veiklos rezultatus, analizuoti duomenis ir identifikuoti tobulintinas sritis, ko taip reikalauja standartas.
Kaizen – nuolatinio tobulėjimo principas
Vienas iš pagrindinių kokybės vadybos sistemos principų yra nuolatinis tobulėjimas, o Kaizen – tai būtent šią filosofiją atitinkantis metodas. Kaizen pabrėžia smulkių, kasdienių pokyčių svarbą ir darbuotojų įtraukimą į gerinimo procesus. Sistemingas Kaizen taikymas leidžia ne tik spręsti esamas problemas, bet ir skatinti inovacijas, kurios užtikrina aukštesnę kokybę bei efektyvumą.
Neatitikčių valdymas: PDCA ir „5 kodėl“ metodai
Neatitikčių valdymui itin naudingi PDCA ir „5 kodėl“ metodai, padedantys nustatyti korekcinius veiksmus. Šie metodai leidžia išsiaiškinti neatitikčių priežastis ir įgyvendinti reikiamus veiksmus, kad jos nepasikartotų. „5 kodėl“ metodas geriausiai tinka paprastesniems atvejams, o PDCA – sudėtingesniems procesams, kuriems reikia nuoseklaus analizavimo ir veiksmų plano.
Kiti Lean metodai ir jų sąsajos su KVS
Ir tai ne baigtinis sąrašas, kaip siejasi Lean ir kokybės vadybos sistema, dar būtų galima vardinti 5S ir Standartizuoto darbo sąsajas su reikalavimais infrastruktūrai, VSM (vertės srauto matavimas) – su procesų efektyvumu, Gemba – su darbuotojų įtraukimu į nuolatinio tobulėjimo kultūrą.
Kodėl verta integruoti KVS ir Lean?
Šių sistemų integracija leidžia organizacijai būti ne tik struktūruotai ir kokybiškai valdomai, bet ir greitai prisitaikančiai bei nuolat tobulėjančiai, ko ir labiausiai reikia dabartiniame kontekste. Jei įmonė griežtai laikosi ISO 9001 reikalavimų, bet nenaudoja Lean, ji gali tapti per daug biurokratiška ir nelanksti. Tuo tarpu, jei įmonė naudoja tik Lean, bet ignoruoja ISO 9001, gali trūkti struktūros ir aiškios kontrolės. Geriausia praktika – integruoti abu metodus taip, kad ISO 9001 užtikrintų stabilumą, o Lean – lankstumą ir nuolatinį tobulinimą.
Praktiniai mokymai apie KVS ir Lean integraciją
Jei norite daugiau sužinoti, kaip praktiškai sujungti KVS ir Lean savo organizacijoje, kviečiame vasario 26 dieną į nuotolinius mokymus. Juose sužinosite ne tik, kas sieja šias sistemas, kuo jos skiriasi, bet ir kokie konkretūs Lean metodai padeda įgyvendinti KVS reikalavimus bei kaip juos efektyviai pritaikyti praktikoje.
Registracija į mokymus čia:
Registracija į mokymus čia:
SPRENDIMAI