Oct 25 / Lina Jankauskienė

KAS YRA X-MATRICA IR KODĖL JI TOKIA POPULIARI?

Dalinasi Lina Jankauskienė
2024-10-25

Ruduo visiems yra pats darbymetis - ir metų darbų pabaigimo, ir ateinančių metų planavimo bei biudžetavimo laikotarpis. Todėl noriu priminti, kad yra būdų sau šį laikotarpį pasilengvinti! Tam puikiai tinka X-matricos įrankis (metodika Hoshin Kanri) strateginiam planavimui atlikti.  

Kas yra X-matrica?  

Visų pirma, tai tiesiog excel. Tačiau tai nėra paprastas dokumentas – jo vizualika, skiltys yra pritaikytos konstruktyviam strateginio planavimo pokalbiui. Kitaip sakant, tai yra strateginio planavimo vienalapis, kuris padės šį pratimą padaryti kuo aiškesnį, konkretesnį, o rezultatus – vizualius ir apčiuopiamus. X-matrica pradedama pildyti nuo apačios, užduodant sau klausimą, kokius 5-7 ilgalaikių tikslų rodiklius išsikeliame savo komandoje (tai aptariame diskusijoje vadovų komandoje ar su savo komanda). Tarkime, 2027-aisiais norime, kad mūsų apyvarta būtų 4M EUR. Toliau pildome pagal laikrodžio rodyklę metinius tikslus kairėje. Koks tai tikslas būtų 2025-aisiais? Pavyzdžiui, galėtų būti 2,5 M EUR.  

Pažymime sąsajas ir kylame aukštyn. Kokias priemones turime, kokį strateginį projektą įgyvendinsime, kad pasiektume šį tikslą? Kas bus jų lyderiai? Pavyzdžiai galėtų būti “Atidarysime fizinės prekybos parduotuvę mieste X“ (lyderis Jonas) arba “Vystysime B2B pardavimus“ (lyderė Vytautė) ir pan. Tuomet leidžiame Jonui bei Vytautei padaryti namų darbus ir pasakyti šių projektų tarpinius rezultatus, kuriuos detalizuojame X-matricos dešinėje. Pavyzdžiui „Fizinė parduotuvė atidaryta per 2 ketvirtį. Pardavimai 6 mėn. 350k EUR“ ir „Per 1 ketv. pasirašyti 5 sutartis su partneriais, iki metų galo 20 sutarčių. Pardavimai B2B 1M EUR iki metų galo“. Taip pabaigiame su visais tikslais. 

Kas toliau? Aptariame visi, finalizuojame. Patvirtiname (jeigu esate įpratę tai daryti?) arba tiesiog paspaudžiame vieni kitiems rankas. Sutartis įsigaliojo! Kabiname į savo susirinkimo lentą ir nepamirštame kas savaitę (arba bent kas mėnesį) pasižiūrėti, kaip mums sekasi su rodikliais ir su projektais.  

Kodėl X-matrica tokia populiari?  
Net tik kad populiari, kai kurie teigia, kad ji – TOP3 populiariausias planavimo įrankis! Manau, kad taip yra todėl, kad X-matricos: 
  • Vizualios, aiškios (visa esmė sudėta į vieną A3 lapą). 
  • Rodikliai suteikia konstruktyvumo, konkretumo.
  • Kalbame ir apie tikslų ambicijas, ir apie priemones jiems pasiekti.
  • Metodika skatina darbuotojus, kolegas įtraukti į diskusiją ir susitarimus visuose planavimo etapuose. Gali būti nedrąsu, tačiau tai labai augina komandos įsitraukimą ir įsipareigojimą siekti sutartų tikslų! 
  • Formoje aiškiai matosi priemonės, projektai ir jų lyderiai bei komandos. Tai puikus būdas įtraukti visą komandą į strateginius pokyčiu.
  • Paprastai X-matricas labai vertina darbuotojai, kuriems daug aiškesnės sąsajos tarp jų indėlio ir organizacijos strategijos. 
  • X-matrica yra nepamainomas įrankis kaskadavimo metu (dar daugiau naudos yra -1 ir -2 lygio X-matricose, jeigu tik organizacija tokias daro). 
Tad nuoširdžiai labai linkiu visiems pabandyti šiemet pastrateguoti vedamiems X-matricos formos, metodikos. „O kas bus, jeigu ne ten įrašysime?“ dažnai klausia manęs vadovai. „Nieko nebus :)“ – sakau aš. Svarbiausia, ką diskutavote ir sutarėte su komanda, X-matrica iškentės jūsų metodines klaidas. O kai atsiras nauji strateginio planavimo įpročiai, viską surašysite jau lengva ranka, ir procesas bus lengvesnis bei aiškesnis.  

Daugiau klausykite pokalbyje:


Write your awesome label here.

bei

https://podcasters.spotify.com/pod/show/can-do/episodes/4-STRATEGINIS-PLANAVIMAS-IR-VALDYMAS--X-MATRICA-e2pumfh

Daugiau informacijos STRATEGINIO PLANAVIMO MOKYMUOSE SU X-MATRICA (PRAKTINIAI MOKYMAI) 01.28: https://www.can-do.lt/blog/strateginis-planavimas-x-matrica0128

Daugiau mokymuose 12.03: https://akademija.vz.lt/mokymai/tikslu-ir-rodikliu-nustatymas/  
sprendimai

Domina vidiniai mokymai?