Dalinasi Lina Jankauskienė
2025-04-22
Tam, kad organizacija galėtų eiti efektyvumo keliu, visų pirma reikia teisingos lyderystės, kuri leistų formuotis norimai naujai kultūrai, gebėtų sudominti ir įtraukti vadovus bei darbuotojus. Apie tai jau kalbėjome ProcesųPRO pokalbiuose #6 Nuolatinio tobulinimas, #8 LEAN diegimas ir #9 Kaizen. Juos galite rasti straipsnio apačioje.
Tačiau taip pat svarbu ir gebėti tinkamai iškomunikuoti, ką jūs laikysite efektyvumu bei ką - patobulinimu. Be šio žingsnio labai lengva tapti panašiems į biudžetines įstaigas, kurios kiekvieną efektyvumo idėją palydi „funkcijų dubliavimo mažinimo“ ir „etatų mažinimo“ iniciatyvomis (aš asmeniškai manau, kad abi gali būti labai toli nuo tikrojo efektyvumo).
KAS YRA VERTĖ?
Tai pirmasis klausimas, į kurį reikia sąžiningai sau atsakyti. Komercinėms organizacijoms šiek tiek paprasčiau – nes klientai už vertę sumoka, arba supranta, kad mokant už prekę, paslaugą, ji tarsi įskaičiuota. Pavyzdžiui, jeigu atėjote pas odontologą, tai mokate už tai, kad jums žiūri į burną, diagnozuoja, skiria gydymą, gydo ir pan. Tai yra vertės „minutės“. Kol sėdime ant kėdės prie kabineto laukdami, kol odontologas ieško jūsų kortelės ar darbo priemonių – ne vertės (švaistymų) laikas.
2025-04-22
Tam, kad organizacija galėtų eiti efektyvumo keliu, visų pirma reikia teisingos lyderystės, kuri leistų formuotis norimai naujai kultūrai, gebėtų sudominti ir įtraukti vadovus bei darbuotojus. Apie tai jau kalbėjome ProcesųPRO pokalbiuose #6 Nuolatinio tobulinimas, #8 LEAN diegimas ir #9 Kaizen. Juos galite rasti straipsnio apačioje.
Tačiau taip pat svarbu ir gebėti tinkamai iškomunikuoti, ką jūs laikysite efektyvumu bei ką - patobulinimu. Be šio žingsnio labai lengva tapti panašiems į biudžetines įstaigas, kurios kiekvieną efektyvumo idėją palydi „funkcijų dubliavimo mažinimo“ ir „etatų mažinimo“ iniciatyvomis (aš asmeniškai manau, kad abi gali būti labai toli nuo tikrojo efektyvumo).
KAS YRA VERTĖ?
Tai pirmasis klausimas, į kurį reikia sąžiningai sau atsakyti. Komercinėms organizacijoms šiek tiek paprasčiau – nes klientai už vertę sumoka, arba supranta, kad mokant už prekę, paslaugą, ji tarsi įskaičiuota. Pavyzdžiui, jeigu atėjote pas odontologą, tai mokate už tai, kad jums žiūri į burną, diagnozuoja, skiria gydymą, gydo ir pan. Tai yra vertės „minutės“. Kol sėdime ant kėdės prie kabineto laukdami, kol odontologas ieško jūsų kortelės ar darbo priemonių – ne vertės (švaistymų) laikas.
Jeigu esate viešojo sektoriaus organizacija, greičiausiai neturite nei paslaugų, nei už jas tiesiogiai sumokančių klientų. Tuomet reikia ieškoti svarbiausių, iš esmės būdingų funkcijai veiksmų. Pavyzdžiui, jeigu esate teismas, klientas tikisi, kad atidžiai analizuojate pateiktus dokumentus, išklausote šalis posėdžio metu, parengiate ir viešinate teismo sprendimą. Tai bus vertės „minutės“. Ginčo šalims važinėti į teismą pateikti papildomą dokumentą, laukti kelis mėnesius eilėje ar teisėjui - taisyti nekorektiškai parengtus teisėjo padėjėjo dokumentus nebus vertingas laikas.
Su verte nereikia „nusifilosofuoti“ – ji visada yra akivaizdi. Jeigu jau diskutuojate, greičiausiai bandote apginti nenaudingą dalyką kaip ne tokį jau ir blogą ar gal vis dar reikalingą esamomis veiklos sąlygomis (kas, beje, gali būti tiesa). Jeigu sunku atsakyti, kokią vertę kuriame šiame procese ar savo veikloje, tiesiog paklauskite savo klientų ar vidinio kliento – kolegos, jie tikrai padės suprasti.
ŠVAISTYMAI
Visa kita, deja, bet yra švaistymai, nuostoliai, muda (japon.). Taip, kartais mes kitaip veikti negalime ar nenorime, bet nuo to tai netampa labiau vertinga. Todėl jeigu tik galime, šalinkime juos iš savo veiklos, ir sutaupysime daugiau laiko vertingoms „minutėms“.
Pagrindiniai švaistymai yra:
Visa kita, deja, bet yra švaistymai, nuostoliai, muda (japon.). Taip, kartais mes kitaip veikti negalime ar nenorime, bet nuo to tai netampa labiau vertinga. Todėl jeigu tik galime, šalinkime juos iš savo veiklos, ir sutaupysime daugiau laiko vertingoms „minutėms“.
Pagrindiniai švaistymai yra: